Nedělejte si servis lyží a snowboardů doma na koleně

Přichází zima a všichni netrpělivě čteme zprávy o stavu sněhu v zimních střediscích. Co můžeme dělat, abychom si čekání zkrátili? Kromě doplňování zimní výbavy je tu samozřejmě další věc. Vzít svého miláčka snowboard a své drahé lyže do servisu na pořádnou přípravu. 
 
Dobře servisované lyže nna sjezdovce skvěle jedou

Proč se dělá servis lyží?

Je nabrousit hrany a navoskovat skluznici věda? Nebo stačí projet hrany ruční bruskou a skluznici žehličkou? Záleží, jak se to vezme.
Ve velkých rychlostech na svahu záleží na vykrojení každého milimetru. Aerodynamický tvar desek lyží se přenáší do svalů a ovlivňuje pohyb. Největší požitek z jízdy nám tedy zprostředkuje kromě nejlepší konstrukce i perfektní vyhlazení lyží či snowboardu!
 
Dobře navoskovaný snowboard na sněhu

Broušení hran

Začněme u hran. Zejména technický sníh je tupí dost, a proto je dobré je nechat odborně nabrousit. Hrany lyží se brousí na úhel menší než 90 stupňů. Každý milimetr a nepřesnost má vliv, takže to není radno dělat doma, jinak hrany obrousíte moc a nerovnoměrně. 
V servisu se vás budou ptát, pokud si to nezjistí sami změřením lyže, jestli chcete brousit na 87, 88 nebo 89 stupňů. Co toto zabroušení znamená a jak působí na jízdu?
Ostřejší úhel 87 je určen pro zdatné lyžaře, kterým nevadí vynaložení větší síly k zahranění a rádi oblouky zakrojují velmi přesně. 88 je střední úhel pro běžné lyžaře a 89 je ležérní zabroušení freeridových lyží, skialpů a snowboardů. Ležérní broušení nežádá takovou sílu k zatlačení na sjezdovku a víc odpustí.
Servisní stroj je velmi přesný, a tak vám z hrany nesebere víc materiálu, než je nutné. Všechno v pořádku?

Brouseni hran lyzi v servisu

Následuje namazání a oprava skluznice.

Co to je základní servis, velký servis a co je závodní servis lyží?

Základní servis obsahuje pouze broušení hran a namazání skluznice. Zejména na technickém sněhu se skluznice obrušuje víc, než je třeba, zbrousit ji při jízdě můžete až na bíle vláknitý dezén, což je neklamné volání po teplém voskování.

Lyže se vloží do stroje, očistí, nahřeje rovnoměrně po celé délce a stroj na ni nanese vhodné množství vosku. Zbylý vosk speciálními kotouči zahladí a odstraní. Dobré navoskování ovlivňuje přilnavost sněhu na skluznici. Nový sníh má kupříkladu tendenci se lepit a zpomalovat jízdu. Univerzální vosk má však široké využití a je určen pro sníh v teplotě -4°C až -12°C.

Ani různé kamínky, zejména na jaře, nedělají lyžím dobře. Proto si můžete dopřát i velký servis se zatmelením vrypů a nerovností, kdy se ze skluznice část odebere, aby byla nakonec zase vyrovnaná a hladká. 
 
Voskování skluznice lyží a snowboardů

Skluznice mají z výroby tloušťku 1 mm a při velkém servisu se odebírá 0,066 mm materiálu. To je dohromady 15 velkých servisů.
Třetí typ servisu, takzvaně závodní servis, se věnuje struktuře skluznice, to je něco jako její dezén. Na speciálním stroji ji upraví tak, aby lépe odváděla vodu. Takže to pojede ještě o kousek rychleji.

Po sezoně si nezapomeňte nechat zazimovat hrany, aby vám nezrezly a neničily se.


A co ještě dalšího udělat před sezonou? Samozřejmě nezapomeňte na cestovní pojištění Sbaleno Na lyže!

Nikdy nevíte, co se na svahu může stát, a je dobré jet nejen s helmou, ale i jistotou, že máte své zdraví pojištěné.
Vy cestujete. My se staráme.

 

Sjednat cestovní pojištění online

 

Zdroj:skipraha.cz, onthesnow.cz