Storno letenky – na co máte nárok, a co dělat v případě, že budete muset let zrušit
Představte si, že na poslední chvíli onemocníte a nemůžete nastoupit na svůj zaplacený let. Co teď? Poradíme vám, na co máte nárok v případě zrušení letenky a jak předejít tomu, abyste přišli o vaše zaplacené peníze.
Ať už vaše letenka stála pár stovek nebo několik desítek tisíc korun, zrušení cesty z vámi nezaviněného důvodu většinou provází zklamání z neuskutečněné dovolené, a v neposlední řadě i obava o ztrátu zaplacených finančních prostředků.
Poradíme vám, na co máte nárok u různých leteckých společností a jak předejít riziku ztráty peněz za vaši zaplacenou dovolenou.
Pojištění storna letenky i ubytování
Asi vás nepřekvapí, že jako cestovní pojišťovna vám v první řadě doporučíme sjednat si pojištění storna. Bude se vám totiž vztahovat nejen na storno letenky, ale i zaplacené ubytování v destinaci a další cestovní služby (např. naplánované výlety).
Jak to u nás funguje?
• Vybírat můžete ze dvou produktů – Storno a Storno Plus. Varianta Storno se vztahuje na důvody nenastoupení na cestu vás a vašeho spolucestujícího, zatímco varianta Storno Plus zahrnuje i osoby, které s vámi neměly cestovat (například onemocní vám člen rodiny).
• Pojištění storna je třeba sjednat do 3 pracovních dní od objednání první cestovní služby, související s vaší dovolenou (letenky, ubytování, atd.) Pokud objednáváte vaši dovolenou méně než 15 dní před datem odjezdu, pojištění storna musíte sjednat v den objednání dovolené.
Výhodou našeho pojištění je široká škála důvodů, proč nemůžete na vaši dovolenou odcestovat. Toto pojištění se vztahuje na téměř jakýkoliv závažný důvod neodcestování, který lze písemně doložit.
Vztahuje se třeba na případy, když:
• onemocníte
• zraníte se
• budete muset z rozhodnutí lékaře být hospitalizováni
• dojde k rozsáhlého poškození vašeho bydliště (např. vlivem požáru, povodní, vloupání, atd.)
• zemře vám blízký příbuzný
• budete muset nastoupit na rizikové těhotenství
• a mnohé další situace
Storno letenky u různých leteckých společností
Jak se různé aerolinky staví k tomu, když nemůžete na svůj plánovaný let nastoupit a jste nuceni svůj let zrušit?
Smartwings
Pokud cestovatel zakoupí letenku kategorie FLEX, může požadovat refundaci letenky za poplatek 60 EUR za každý neproletěný úsek.
Letenky v cenové kategorii LITE a PLUS jsou nerefundovatelné, klientovi se v tomto případě vrátí jen nevyužité letištní poplatky.
Storno letenky u Ryanair
Tato letecká společnost ve svých podmínkách uvádí, že zaplacená částka za letenky v drtivé většině případů nelze vrátit, a to ani v případě, že pasažér nemůže na let nastoupit.
Existují však výjimky, a to z důvodu úmrtí člena nejbližší rodiny, který s vámi necestuje (datum úmrtí do 28 dnů od vašeho rezervovaného letu), či úmrtí klienta samotného.
Tip! Cestujete aspoň třikrát do roka? V tom případě se vám vyplatí naše celoroční cestovní pojištění MultiTrip. Vysoké pojistné limity a cena již od 1490 Kč. Navíc můžete využívat zajímavé rodinné slevy - 50% sleva na druhého dospělého na smlouvě, 75% sleva na dítě a 50% sleva na studenta.
Wizzair
Pokud si cestovatel zakoupí službu WIZZ Flex, může svůj let bezplatně zrušit až 3 hodiny do odletu.
Jestliže tuto službu nemá, může provést storno letenky také, ale budu mu za to účtovaný poplatek v závislosti na počtu dnů, zbývajícího do odletu.
• Pokud zruší letenku více než 14 dní před odletem, storno poplatek činí 60 – 80 EUR za každý let
• Do 14 dnů do odletu zaplatí člověk 80 – 100 EUR za cestujícího a let
Wizzair rovněž umožňuje zrušení letu z důvodu nemoci pasažéra či úmrtí blízkého příbuzného.
Lufthansa
Pokud si cestovatel zakoupil vratný typ letenky (Economy Flex nebo Business Flex), je možné ji stornovat až do 24 hodin do odjezdu. U Economy Flex za to zaplatí částku v přepočtu 1775 Kč a u Business Flex je to bez poplatků.
Eurowings
Jak funguje storno letenky u společnosti Eurowings? Klienti, kteří si zakoupili službu Flex Premium, můžou svoji letenku bezplatně zrušit až do 40 minut před odletem. Bohužel pasažéři, kteří tuto službu nemají, nemají možnost svůj let zrušit, ale můžou využít možnost přebookování.
Storno letenky bez stresu
Náhlá komplikace před odjezdem může být stresující, ale s potřebnými informacemi ji můžete hravě zvládnout. Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či změnu termínu, vždy se ujistěte, že rozumíte podmínkám své letecké společnosti. Pamatujte, že čím dříve jednáte, tím větší šance máte na úspěšné vyřešení situace. S těmito kroky budete lépe připraveni na jakékoliv nečekané změny ve vašich cestovních plánech.