Zájem o pojištění storna znovu roste, pozor na nejčastější chyby při jeho sjednávání
Praha, 12. 6. 2022 – Pojištění storna je v posledních letech téměř nedílnou součástí cestovního pojištění. U ERV Evropské pojišťovny tvoří zhruba třetinu smluv. Poptávka Čechů po něm roste i nyní, kdy si lidé s ohledem na ústup pandemie COVID-19 kupují zájezdy jen několik týdnů před odjezdem. Před pandemií se storno nejvíce prodávalo k first-minute zájezdům. Při jeho sjednávání ale lidé často chybují.
Stejně jako cestovní pojištění má i pojištění storna podmínky, které musí být dodrženy. „Při nákupu dovolené v cestovní kanceláři je nejjednodušší sjednat si storno v balíčku s cestovním pojištění rovnou při uhrazení první zálohy. Nejpozdějším termínem pro pojištění zájezdu na storno je datum doplatku,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Jiná situace je v případě, kdy si lidé svou dovolenou zařizují individuálně bez CK. „Pokud si člověk skládá svoji zahraniční cestu sám, je nutné pojištění storna sjednat do tří pracovních dnů od objednání první cestovní služby, tedy například letenky či ubytování. Když dovolenou objednáváte méně než 15 dní před datem odjezdu, je nutné storno sjednat v den objednání,“ říká Vlastimil Divoký. Existuje i možnost dokupovat storno průběžně. „V praxi to funguje tak, že když si člověk nejprve koupí pouze letenky, sjedná si pojištění storna na ně. Následně, když si zarezervuje hotel, pojištění storna si rozšíří právě o cenu ubytování,“ říká Vlastimil Divoký.
Lhůty sjednání storna při online objednávání ubytování
Pokud si člověk rezervuje ubytování přes agenturu pro online rezervaci ubytování, jako je například booking.com, je nutné sjednat storno již v okamžiku, kdy je ubytování objednáváno (např. zadáváno číslo karty), i když k jeho zaplacení dojde až následně či dokonce až v místě ubytování.
Cesty po Česku ano, podpojištění ne
Ceny tuzemských dovolených se dnes často snadno vyrovnají těm zahraničním. Někteří klienti zapomínají, že i takovou dovolenou si mohou pojistit pro případ storna. Pravidla platí stejná jako u cesty do zahraničí. Zbytečným riskem je tzv. podpojištění. Někteří klienti chtějí ušetřit a nepojistí si na storno celou hodnotu své dovolené. „Buď vynechají nějakou cestovní službu nebo prostě zvolí nižší částku, než je reálná hodnota dovolené. To je ale velká chyba, protože v případě pojistné události by pak pojišťovna krátila ve stejném poměru pojistné plnění,“ říká Vlastimil Divoký.
Nemoc, úraz, ale i spousta dalších důvodů…
Pojištění storna lze standardně uplatnit v případě zdravotních potíží. Vztahuje se ale i na ztrátu zaměstnání, rozvodové řízení, poškození bydliště, zrušení schůzky obchodním partnerem, dopravní nehodu cestou na letiště nebo třeba předvolání k soudu. V případě hospitalizace cestujícího dokonce klient dostane zpět 100 % zaplacených prostředků. Je možné ho koupit nejen na celý zájezd, ale i na jednotlivé cestovní služby jako například letenky nebo ubytování.
Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny