Hlad po cestování je velký a blíží se roku 2019, CK získají větší podíl, hlavní dovolená je delší

Praha, 11. 5. 2022 – Ústup pandemie a rozvolňování opatření oživují trh cestovního ruchu. Na začátku roku prodeje zájezdů odpovídaly předcovidovému roku 2019. Mění se ale spotřebitelské chování. Před pandemií lidé do zahraničí vyráželi na několik kratších cest během roku. Nyní plánují delší dovolené, ale v nižším počtu. Ačkoli letos dochází k obecnému zdražování, nemusí ceny zájezdů nakonec tolik stoupnout. Pomáhá kurz koruny i silná konkurence na trhu cestovních kanceláří.

Průměrná délka jedné delší zahraniční cesty vloni vzrostla ze 7,8 dní na 8,5 dne, což je nejvyšší hodnota za posledních 10 let. Ze všech zahraničních cest tvořily ty delší (na 4 a více nocí) celých 84 %. Podíl cest na 8-14 dní se dostal na 35 %, zatímco v roce 2019 byl 29 %. „Tato data jasně dokazují prodlužování zahraničních cest,“ říká Štěpán Landík, ředitel obchodu a marketingu ERV Evropské pojišťovny.

Během pandemie lidé více cestovali individuálně, většinou autem do okolních zemí. Vloni to bylo 61,7 % v roce 2020 dokonce 70,3 %. „S obnovováním letů se lidé vrací do cestovních kanceláří kvůli nejistotě ve změnách letů, či rušení letů. Ty totiž na podobné změny dokážou lépe reagovat a lidem snadněji zajistí změnu letu či destinace,“ říká Štěpán Landík. Zároveň se lidé chtějí zbavit byrokracie spojené s COVID-19 a spoléhají, že ji za ně vyřeší právě CK. „Pokud se koronavirové restrikce ve větší míře nevrátí, očekáváme, že si část klientů zase bude své letenky na dovolenou řešit individuálně,“ říká Štěpán Landík.

Nárůst leteckých dovolených potvrzují i data Letiště Václava Havla. Zatímco za první tři měsíce letošního roku letiště odbavilo 1,39 mil. cestujících, což je o 56 % méně než v roce 2019, dubnových 610 tis. cestujících je už polovinou za stejné období v roce 2019. Za celý letošní rok se dá předpokládat, že letiště odbaví 10 mil. cestujících. V roce 2019 to bylo 17,8 milionu. „Na rostoucím počtu odbavených cestujících je vidět, že i počet leteckých dovolených se zvyšuje, lidé se do letadel vrací a vracet budou,“ říká Štěpán Landík.

Trh se stále více koncentruje

Pandemie samozřejmě zasáhla řadu CK, především z řad těch středních a menších. Aktuálně drží pět největších CK přibližně 75 % trhu, kdy velké kanceláře přebírají klienty těch menších, které přerušily svoji činnost nebo musely dokonce skončit. „Dnes vidíme, že koncentrace trhu pokračuje. Současně je zde ale řada středních a menších specializovaných CK, kterým se v době pandemie dařilo a úspěšné jsou i nadále,“ říká Štěpán Landík. Za první čtyři měsíce letošního roku mají CK dokonce o cca 10 % více klientů než v roce 2019. „Odhadujeme, že v letošním roce může celý trh cestovních kanceláří dosáhnout až 80 % roku 2019,“ říká Štěpán Landík.

First-Minute dovolené se vrací, ale musí být flexibilnější

Před pandemií se letní zájezdy běžně nakupovaly již od září předchozího roku. „Prodeje na letošní léto sice nezačaly tak brzy, ale zaznamenali jsme extrémně silný začátek roku. Přitom ještě vloni byl trend nákupu dovolené pouhé 2-3 týdny před odjezdem nebo odletem. Vidíme tedy, že obava z nákupu dlouho dopředu u lidí opadá,“ říká Štěpán Landík. Delší doba mezi nákupem a odjezdem také automaticky přinese vyšší poptávku po pojištění storna. Cestovní kanceláře vycházejí klientům vstříc a upravují své podmínky, kde nabízí větší flexibilitu dovolené, například v podobě změny termínu či destinace těsně před odjezdem. „To je také důvod, proč se lidé vrací do cestovních kanceláří, tedy k samotnému výrobci, nikoli ke zprostředkovateli. I proto očekáváme, že se podíl cest organizovaných cestovními kancelářemi zvýší zpět na úroveň 45 %,“ říká Štěpán Landík.

Změny v destinacích

Cestovní kanceláře otevírají nové destinace nebo díky přímým leteckým spojům cenově zpřístupňují některé dříve drahé země jako Zanzibar či Kostariku. „Kvůli rostoucím životním nákladům však pro letošek očekáváme příklon k destinacím, které udrží cenu, jako například Egypt, Turecko nebo Tunis,“ říká Štěpán Landík. Řada destinací, jako například Řecko, už totiž avizovala na léto zdražení. Chorvatsko bude zase nejnavštěvovanější zemí Čechů, ale určitě nebude mít tak dominantní náskok jako vloni, protože se k němu dotáhnou Slovensko a Itálie.

Udržitelnost cen v cestovních kancelářích

Obecnému zdražování se velmi pravděpodobně nevyhne ani cestovní ruch. Růst cen paliv, zatím na svých bedrech drží dopravci či CK na úkor vlastních marží. Současně provozovatelé hotelů ve vybraných destinacích již nyní hlásí nárůsty cen. „Pokud růst cen vstupů bude pokračovat, mohou už i cestovní kanceláře začít výrazněji promítat zdražení do cen zájezdů. Na druhou stranu, přívětivý kurzu koruny a velmi silná konkurence mezi největšími hráči na trhu může tento růst zmírnit,“ dodává Štěpán Landík.


Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny


Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny