Za poslední rok a půl prošel cestovní ruch silnými otřesy. Do srpna 2016 většina Čechů letní dovolenou odkládala a z bezpečnostních obav zájezd nakupovala na poslední chvíli. ERV Evropská pojišťovna evidovala propady zájmu o některé destinace až o 60 %. Naopak od léta Češi více akceptovali, že terorismus je součástí dnešního světa a cestování a začali hromadně nakupovat. Nyní je enormní zájem o first minute dovolené. Většina tradičních destinací je téměř vyprodaná.

I přes pokles dovolených v první polovině roku 2016 stoupl počet zahraničních cest. Celkem do zahraničí na více než tři dny vyrazilo 4,3 milionů Čechů, přičemž na dovolené strávili v průměru 8 dní. Díky rostoucí kupní síle vzrostly průměrné výdaje na dovolenou o 9 % na 13 650 korun. Nejnavštěvovanější destinací bylo Chorvatsko, které navštívilo 828 tisíc Čechů. Celkově převažovaly dovolené na vlastní pěst, kterých bylo 58 %. „Velmi strmě – o celých 15,6 % vzrostl také počet služebních cest,“ hodnotí situaci Ondřej Rušikvas, ředitel obchodu a marketingu ERV Evropské pojišťovny.

Výběr dovolené se pro Čechy zužuje 

ERV Evropská evidovala dramatický růst cestování již v průběhu zimy, kdy lidé vyráželi do exotických zemí. Zájem o tyto destinace vzrostl meziročně o 30 %. Prodeje letní dovolené pro rok 2017 mají zcela opačný vývoj oproti minulému roku. Lidé už nevyčkávají na last minute zájezdy, ale ve velké míře nakupují s předstihem. „Zkušenost klientů z minulého roku se nyní odráží do nákupního chování. Obava z létání opadla, terorismus se stal běžnou součástí dnešního života a lidé poznávají i nové destinace, které doposud přebíjela poptávka po tradičních zemích jako je Egypt, Tunis, Turecko,“ říká Ondřej Rušikvas. Vzhledem k velké poptávce je většina kapacit v Řecku, Španělsku, či Itálii už vyprodána ještě před začátkem letní sezóny. „Pokud tedy někdo spoléhá na nákup dovolené na poslední chvíli, je velmi pravděpodobné, že výběr bude hodně omezený,“ pokračuje Ondřej Rušikvas.

Dynamic packaging – nový západoevropský trend v cestování 

Dynamic packaging je nezbytnou alternativou pro tradiční tour operátory. Spočívá v individuální skladbě dovolené, která je stále více žádaná. Spotřebitelé si tak mohou sami postavit cestovní balíček složený zvlášť z letenky, ubytování či pronájmu automobilu, namísto předem definovaného zájezdu. Hlavní výhodou je, že jednotlivé ceny vždy odpovídají aktuální dostupnosti jednotlivé cestovní služby. Pro takový druh cestování je ale nezbytná velikost trhu a dostatek konkurence na něm. „Pokud na trhu není dostatečně široká nabídka letenek a ubytování, nemůže Dynamic packaging fungovat,“ vysvětluje Ondřej Rušikvas.

Kam směřuje moderní cestovní pojištění

Změny v cestovním ruchu vytváří nové požadavky i na cestovní pojištění. Jeho parametry jsou napříč trhem téměř shodné a při výběru by neměly hrát důležitou roli. Při hlubším pohledu se ale liší. Vždy je nejdůležitější kvalita a jednoduchost obsluhy. Pří výběru cestovního pojištění je nutné sledovat šíři specializované asistence, rychlost a kvalitu likvidace, či míru empatie komunikace pojišťovny. Moderní pojištění se ubírá do online prostředí, které nabízí rychlé a snadné řešení případných komplikací. „V dnešní době lidé nechtějí na dovolenou vozit kartičky a papírové smlouvy. Ideálním řešením je mobilní aplikace, kde jsou veškeré informace o pojistce či kontakty na asistenční službu. Dají se do ní nahrát cestovní i osobní doklady a pojištění přes ni lze snadno obsluhovat,“ říká Ondřej Rušikvas   a dodává: „Přes aplikaci do budoucna umožníme také obnovu celoročního pojištění, up-selling nebo likvidaci běžných škod.“

S novými požadavky na moderní cestovní pojištění pracuje ERV Evropská v rámci nového celoročního pojištění MultiTrip. To lze obsluhovat přes mobilní telefon v aplikaci „Moje Evropská“. Nové pojištění přináší také radikálně zjednodušené pojistné podmínky, které umožňují lepší orientaci a srozumitelnost. V současné době nabízí celoroční pojištění od ERV nejširší pojistnou ochranu na českém trhu. MultiTrip koresponduje se současnými trendy, kdy lidé často vyráží na více zahraničních cest během roku. V takovém případě se vyplatí i finančně. „Výhodou je, že člověku odpadne starost s administrací a sjednáváním pojištění před každou cestou. Současně celoroční pojištění šetří peníze, protože poskytuje nejširší služby a jeho cena odpovídá zhruba třem jednorázovým pojištěním,“ dodává Ondřej Rušikvas.

 

Vlastimil Divoký
manažer marketingu a komunikace
ERV Evropská pojišťovna, a. s.