Pozor na podvodné lékaře v zahraničí. „Lovci pacientů“ nejčastěji operují v Egyptě
Praha, 18. 7. 2024 – ERV Evropská během první poloviny letošního roku řešila hned několik pokusů o podvod v souvislosti s léčbou v zahraničí. Zvláště v Egyptě se setkáváme s pochybnou odborností „lékařů“, kteří pracují v hotelech. Tzv. lovci pacientů se pak vyskytují dokonce i na plážích, kde vyhledávají turisty s potížemi. Ty následně chtějí dostat do spřátelené kliniky, kde pacient i za banální ošetření zaplatí několikanásobně vyšší cenu. Je proto nutné, aby lidé neprodleně po vzniku komplikací kontaktovali asistenční službu, která zajistí prověřenou a kvalitní zdravotní péči.
Přestože ERV Evropská poskytuje všem svým klientům neomezené asistenční služby, stává se, že klient v případě nemoci nebo úrazu nejprve na vlastní pěst vyhledá lékařskou pomoc, nechá se ošetřit, a až dodatečně kontaktuje pojišťovnu s žádostí o proplacení lékařských výloh. „Často se ale dozvíme, že klient vyhledal buď hotelového lékaře, nebo mu ošetření zprostředkoval tzv. lovec pacientů. Lékař následně vyžadoval i za naprosto banální zákrok několikanásobně vyšší ceny, než je obvyklé,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
S nedostudovanými mediky či tzv. lovci pacientů se pojišťovna setkává nejčastěji v Egyptě a Turecku. Evropský turista je zde často vnímám jako „chodící peněženka,” a někteří místní toho chtějí zneužít. „Setkali jsme se s několika případy, kdy na plážích v Egyptě operují naháněči potenciálních pacientů. Ti vyhledávají turisty, které například žahla medúza, zranili se o kámen, či mají spáleniny od slunce. Turisty následně vyděsí tím, že jejich zranění je vážné a vzápětí jim nabídnou zajištění ošetření v nedaleké klinice,“ říká Vlastimil Divoký.
Několikanásobně vyšší ceny za ošetření i hazard se zdravím
Strategií těchto často pochybných lékařů je pacientovi udělat co nejvíce vyšetření včetně těch, které daný případ vůbec nevyžaduje. Dochází tak k výraznému přeléčování za účelem vystavení co nejvyššího účtu. „Setkali jsme se i s případem, kdy klinika na jednoduché a zcela běžné úkony účtovala 2 000 euro. Pokud se ale prokáže, že byl účet takto neadekvátně navýšen, nemusí jej pojišťovna proplatit,“ upozorňuje Vlastimil Divoký. Nejde jen o problém českých turistů, do podobné situace se letos dostali i klienti německé mateřské společnosti ERGO Reiseversicherung. V některých případech může jít dokonce o zdraví. „Řešili jsme případ klienta, který se na vlastní pěst vydal do egyptské nemocnice, kde mu dali infuzi. Po propuštění nás kontaktoval, poslal nám účty za léčbu a lékařské zprávy. Když tyto dokumenty posuzoval český lékař, nestačil se divit. Klientovi dali do žil čtyřikrát větší dávku, než je běžné. Bylo s podivem, že se z takové „léčby” nepřiotrávil,“ říká Vlastimil Divoký.
Bezodkladně volejte asistenci
Pokud nejde o situaci, kde hrozí bezprostřední ohrožení života, je nejvhodnější neprodleně po vzniku potíží kontaktovat asistenční službu. Její specialisté zajistí, že se člověk dostane do rukou prověřených lékařů a bude mu poskytnuta kvalitní péče. Koordinátoři asistenční služby také mohou pro méně závažné případy, jako jsou nachlazení, horečka, vyrážka či popálení od slunce, nabídnout klientům službu MediCall – českého lékaře na telefonu. Tu ERV Evropská poskytuje v rámci cestovního pojištění zcela zdarma. Klienti mohou své zdravotní problémy konzultovat pomocí telefonátu, chatu nebo online video hovoru s česky hovořícím lékařem. Obrátit se na něj můžou v kteroukoliv denní či noční hodinu z pohodlí hotelového pokoje nebo dokonce z pláže. „Velkou výhodou služby je možnost na dálku vystavit recept na potřebné léky, které si klient sám vyzvedne v nejbližší lékárně a může ihned zahájit léčbu,“ říká Vlastimil Divoký.
Vlastimil Divoký
manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny