Nehod cyklistů každoročně přibývá, za pololetí zemřelo nejvíce cyklistů od roku 2015
Praha, 21. 8. 2023 – Stále více Čechů tráví svůj volný čas na kole a s tím zákonitě stoupá také počet cyklistických nehod. Zatímco v roce 2021 jich bylo dle policejních statistik zaznamenáno 3994, v následujícím roce toto číslo stouplo až na 4333. Zvyšuje se také počet úmrtí a ošetření horskou službou v rámci vysokohorských výletů. Velkou měrou se na tomto trendu podílí rostoucí oblíbenost elektrokol, která jsou rychlejší, těžší a tím pádem mohou být hůře ovladatelná. Problém je také v nepoužívání ochranných prvků.
Několikrát do měsíce jezdí na kole alespoň 37 % Čechů a párkrát do roka potom dalších 21 %. S tím bohužel souvisí i nehody, jejichž viníky jsou nezřídka právě cyklisté. V roce 2021 jezdci na kolech i elektrokolech zavinili 2672, v roce následujícím pak dokonce 2826 nehod. Zhoršující se trend potvrzují policejní statistiky i u počtu úmrtí během jízdy na kole. Zatímco během prvního pololetí v uplynulých dvou letech o život přišlo shodně 17 cyklistů, v letošním roce se toto číslo vyšplhalo už na 23, což je nejvíce od roku 2015, kdy na kole zemřelo 26 lidí.
S tím samozřejmě souvisí otázka bezpečnostních prvků při cyklistice, především helmy. V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách 13 cyklistů s přilbou, bez přilby jich pak bylo 29. I přes to, že je v České republice povinnost mít za jízdy řádně nasazenou a připevněnou přilbu pro cyklisty i jezdce na koloběžce do 18 let, je používání tohoto ochranného prostředku doporučováno bez ohledu na věk. „I v zanedbatelné rychlosti může mít pád, způsobený nečekanou překážkou či chvilkou nepozornosti, fatální následky,“ upozorňuje Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Významným faktorem při zvyšujícím se počtu nehod je také kontinuální nárůst oblíbenosti elektrokol. Ta umožňují stále více cyklistům vyjíždět na výlety do hor a přibývají tak i ošetření horskou službou. V roce 2021 bylo za celý rok ošetřeno 20 majitelů elektrokol z celkem 1109 nehod cyklistů, v následujícím roce 27 z 1003 a v letošním roce bylo jen do 10. července horskou službou ošetřeno už 28 cyklistů na elektrických kolech z celkového počtu 300 zraněných.
K většímu riziku přispívá vyšší hmotnost elektrických strojů a mnohdy také méně zkušeností a pokročilejší věk uživatelů těchto kol, kteří jsou v případě nehody zranitelnější a v krizových situacích mají pomalejší reakce. Často se také na trh dostávají takzvaně čipovaná elektrokola, která svým výkonem překračují povolenou hranici určenou zákonem a svojí rychlostí tak ještě více zvyšují riziko nehody. I když cyklista svědomitě dodržuje všechna bezpečnostní opatření a používá ochranné prvky, nikdy nemá zaručeno, že se pádu nebo srážce vyhne.
Škod z poškození kol přibývá
Celkový počet škod na jízdních kolech a elektrokolech u ERV Evropské zůstal meziročně přibližně stejný. „Podíl škod způsobených poškozením se ale každoročně zvyšuje. Zatímco ještě v roce 2019 to bylo jen 42 %, letos je to už více než polovina %,“ říká Vlastimil Divoký.
Data pojišťovny tak potvrzují, že rozhodně není na škodu si bicykl pojistit nej pro případ krádeže, ale poškození. Obě rizika kryje právě speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské pojišťovny. V případě krádeže má mnohem širší rozsah ochrany než pojištění domácnosti. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Co se týče škod z poškození, kryje i ty, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v ČR, tak v zahraničí. „Jedná se tak v podstatě o havarijní pojištění pro naše jednostopé miláčky a výhodou je i to, že nezohledňuje amortizaci. Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří.
Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny