U nás si na sníh ještě počkáme
Pokud se nemůžete dočkat prvního lyžování, vyrazte již 17. listopadu na Monínec, kde bude možné lyžovat díky speciální technologii na umělé zasněžování. Pokud ale chcete přírodní sníh, musíte se vydat do Alp. Dostatek sněhu zaručují zejména ledovce. Vybírat můžeme z několika oblíbených středisek. Pro předsezonní lyžování je nejvhodnější Stubai a Kaprun.
Z Prahy se na Stubai dostanete autem pohodlně po dálnici za necelých šest hodin. Na ledovci je k dispozici více než 100 km sjezdovek, na kterých aktuálně leží 80 cm sněhu. Jednodenní permanentka vyjde na 46 EUR. „Ze zkušeností víme, že Češi nejčastěji vyráží lyžovat do zahraničí na 4 dny, v takovém případě vyjde skipas na 164 EUR, tedy na 41 EUR/ den,“ říká manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny Vlastimil Divoký. Děti až do deseti let zde lyžují zdarma. Na Kaprunu vyjde čtyřdenní skipas v období před hlavní sezonou na 159 EUR, tedy na necelých 40 EUR/ den. Pro děti je jízdné zdarma pouze do šesti let věku. Náklady na rodinnou dovolenou tak jen nepatrně převýší cenu za lyžování na tuzemských svazích. Oproti českým střediskům se ale můžete těšit na větší množství sjezdovek, téměř nepřetržité lyžování bez front na vlek či lanovku a množství doprovodných služeb.
Před jízdou nezapomeňte na přípravu
Při prvních jízdách se nejčastěji projeví špatná příprava vybavení i nás samotných. Výrobci lyží proto připomínají, aby lidé si nechali udělat předsezonní servis. Kontrolou by měl projít minimálně stav hran, skluznice a vázání. Podle průzkumu NMS pro ERV Evropskou si nechává lyže a snowboard seřídit ale jen polovina Čechů. „Špatně seřízené vybavení je přitom na vině každé páté nehody či kolize na sjezdovce,“ říká Vlastimil Divoký.
Abychom snížili riziko zranění během lyžování, je vhodné tělo protáhnout sérií cviků, které nám zahřejí svaly. Rozcvička na sjezdovce ale nic neříká celé třetině českých lyžařů. Další třetina se před nástupem na lanovku protáhne jen zcela výjimečně a jen 15 % sportovců se rozcvičuje pravidelně.
Základem je i použití helmy či chrániče páteře. Z průzkumu totiž vyplývá, lyžování je druhým nejrizikovějším sportem a každý třetí úraz ze sjezdovky je vážný. „Přesto dnes helmu nosí pouze dvě třetiny lyžařů a snowboardistů, chránič páteře si nasadí dokonce jen 8 % z nich,“ říká Vlastimil Divoký.
Specifika lyžování na ledovci
Vzhledem k vysoké nadmořské výšce ledovců je nutné sledovat aktuální počasí. Noční teploty klesají hlouběji pod bod mrazu. Při ranních jízdách se proto musíme připravit na tvrdý podklad sjezdovky.
Lyžování na ledovci je celkově rychlejší, a proto je nutné počítat s možnými riziky. „Ve vyšší rychlosti snadněji dochází k vyjetí z oblouku, pádu a následnému zranění,“ upozorňuje Vlastimil Divoký. Zásah horské služby se ve většině případů neobejde bez přítomnosti vrtulníku, proto je nutné, aby lyžaři dbali i na kvalitní cestovní pojištění, které obsahuje dostatečné limity na transport do zdravotního zařízení.
Při plánování cesty na ledovec většina středisek dále doporučuje, aby se lyžaři informovali o aktuálním stavu provozu sjezdovek. V předsezónním období zde často trénují profesionální lyžařské týmy a některé části mohou být pro veřejnost uzavřené.
Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny