Češi loni trávili na dovolené v zahraničí o den kratší dobu, utratili za ni ale více peněz
Praha, 27. 4. 2023 – Podle zveřejněných dat Českého statistického úřadu se cestování Čechů loni vrátilo na úroveň před pandemií Covid-19. V průměru ale loni zaplatili Češi za delší zahraniční pobyty o 12 % více než v roce 2021. Přesto v zahraničí strávili kratší dobu. Nejvíce se cestovalo tradičně do Chorvatska, na Slovensko a do Itálie. Skokanem roku je ale jednoznačně Egypt. Loňský rok pak byl historicky rekordní i v počtu osob, kteří se na dovolenou vydali na vlastní pěst.
Cest do zahraničí bylo dvakrát více než v roce 2021
Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) se v roce 2022 uskutečnilo celkem 33 milionů delších i kratších cest. 6,8 milionu (20,7 %) z nich bylo do zahraničí. Meziročně se tak počet zahraničních cest zvýšil více než dvojnásobně. V roce 2021 totiž Češi vyrazili do ciziny pouze na 3,2 milionu cest. Ze statistik tak vyplývá, že trend cestování do zahraničí narůstá oblibě, kterou měl v době před pandemií Covid-19.
Do zahraničí častěji, ale na kratší dobu
Delších pobytů, tedy pobytů na 4 a více nocí, se loni uskutečnilo celkem 13,3 milionů. Z nich zhruba 5,3 milionu (39,5 %) bylo do zahraničí. Čísla se tak dostávají na 40% podíl, který byl běžný v době před pandemií. Oproti předpandemickému roku 2019 se počet delších zahraničních pobytů v roce 2022 zvýšil dokonce o 3 %.
Průměrná délka delších pobytů se zkrátila z 8,5 dnů na 7,7 dnů. Takto nízký počet dnů byl Českým statistickým úřadem naposledy zaznamenán v roce 2015. Ti, kteří vyrazili loni na pobyt s cestovní kanceláří, strávili v zahraničí v průměru 7,7 nocí. O trochu delší byly pobyty těch, kteří vloni cestovali na vlastní pěst. Ti v zahraničí strávili v průměru 7,9 nocí.
Sesbíraná data ČSÚ také ukazují, že loni proběhlo 2,3 milionu služebních cest, což značí oproti roku 2019 pokles o 56 %. „Přestože u řady firemních klientů vidíme masivní návrat k osobním schůzkám, mnoho lidí stále využívá videokonference, které se naučili používat v době pandemie,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Útraty za zahraniční pobyty se zvýšily o pětinu
Průměrné výdaje za delší zahraniční pobyty se skokově zvýšily. Zatímco za ně v roce 2021 Češi v průměru zaplatili 14 306 Kč, loni to bylo už 16 030 Kč, tedy meziročně o 12 % více. Náklady na jeden den delšího pobytu v zahraničí pak dokonce Čechy vyšly na 1 838 Kč, tedy o 21,7 % více než v roce 2021. Oproti tomu ale výdaje za kratší zahraniční cesty, které trvají 1-3 dny, meziročně mírně klesly o 2,6 %.
Nejčastěji se cestovalo do Chorvatska, Slovenska a Itálie
„42 % Čechů, kteří vyrazili v minulém roce na delší zahraniční cestu využilo pro svoji cestu leteckou dopravu. To je nejvyšší podíl v historii,“ dodává Vlastimil Divoký.
Do Chorvatska loni na delší dovolenou vyrazilo 846 tisíc Čechů, tedy o 39 % více než v roce 2021 a dokonce o 14 % více než v roce 2019. Na své druhé místo se vrátilo sousední Slovensko, které v minulém roce navštívilo dohromady 631 tisíc Čechů. Do Itálie pak 519 tisíc.
Fenoménem byly v loňském roce dovolené v Egyptě. Ten dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější letecké destinace. V roce 2022 tam však vyrazilo rekordních 470 tisíc Čechů, což je dokonce dvakrát více než v roce 2019.
S cestovní kanceláří, ale i na vlastní pěst
Na delší pobyty do zahraničí s cestovní kanceláří vyjelo loni přes dva miliony Čechů. Tedy dvakrát více, než v roce 2021. Loňských delších pobytů na vlastní pěst bylo uskutečněno téměř 2,9 milionu, což odpovídá 87,8% nárůstu oproti roku 2021. Je to vůbec historicky nejvyšší číslo za dobu zveřejňování statistik ČSÚ od roku 2011. Celkově byl podíl individuálních vs. organizovaných (s CK) cest 58 vs. 42 %, v roce 2019 to bylo 55 vs. 45 %.
S individuální turistikou pak koresponduje i personalizovaná skladba cestovního pojištění. Proto ERV Evropská na trh uvedla variabilní pojištění SingleTrip, které si každý může sestavit přesně dle svých potřeb, a které odpovídá dané cestě do zahraničí. Již v základu vždy obsahuje pojištění léčebných výloh, asistenční služby, pojištění osobních věcí či odpovědnosti.
Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny