Hodnota ukradených jízdních kol meziročně opět vzrostla, celkem 144 miliónů korun
Praha, 30. 5. 2023 – I v loňském roce pokračoval trend rostoucích škod z krádeží jízdních kol a elektrokol. Celkem jich bylo ukradeno 4 820. Škoda dosáhla částky 144,4 milionů korun, což je při obdobném počtu téměř o pět milionů korun více než v roce 2021. Ještě v roce 2019 přitom škody dosáhly „jen“ 108 milionů korun. Policii se ale bohužel podařilo v minulém roce objasnit pouze každou čtvrtou krádež. Nejčastěji jsou kola odcizena vloupáním.
Oproti předchozímu roku 2021, ve kterém bylo odcizeno 4 799 kol, se tak počet krádeží zvýšil jen mírně. Opět ale vzrostla výše vzniklých škod. Do policejních statistik jsou přitom započítávány pouze řádně nahlášené případy. Skutečné množství ukradených kol a výše škod proto mohou být ještě vyšší. Většina jízdních kol či elektrokol je odcizena vloupáním. Jde tedy o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb.
Nejvyšší škody v Praze, nejnižší v Karlovarském kraji
Policii se loni podařilo objasnit pouze čtvrtinu všech evidovaných krádeží kol. Nejméně v Praze (pouze 8,6% objasněnost), kde je zároveň evidováno 29 % všech krádeží kol z celé České republiky. Dohromady bylo v Praze v loňském roce odcizeno 1 382 kol v hodnotě 54,5 milionů korun. Za Prahou se v počtu krádeží řadí Moravskoslezský, Jihomoravský a Středočeský kraj. V každém z nich bylo vloni odcizeno více než 500 kol, v Moravskoslezském kraji bylo nahlášeno dokonce 611 krádeží. Nejméně práce měli naopak policisté v Karlovarském kraji, kde bylo loni odcizeno 72 kol za celkem 1,9 milionu korun.
Krádeže jízdních kol a elektrokol dle krajů (2022)
Do hledáčku zlodějů se dostávají dražší kola
Přestože počty ukradených kol se za poslední roky až tak výrazně neliší, je zřejmé, že průměrná výše škod roste. V roce 2020 činila podle policie průměrná škoda za kolo 25,6 tisíc korun, v roce 2021 pak 29,1 tisíc korun a loni se průměrná škoda vyšplhala až na 30 tisíc korun. Zatímco v roce 2021 byla nejvyšší průměrná škoda v kraji Vysočina (42,5 tis. Kč), loni už dominovala Praha s 39,4 tis. Kč. Nejnižší průměr ceny odcizených kol byl v Královéhradeckém kraji (16,5 tis. Kč). „V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už průměrná škoda dosáhla 50 tisíc korun za kolo,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Policejní statistiky tak potvrzují, že si Češi stále častěji pořizují dražší cyklistické vybavení, a to jak v případě klasických kol, tak elektrokol. „Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním, nebo pořízením technického vybavení jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho vlastním značením, tzv. DNA,“ doporučuje Vlastimil Divoký.
I jízdní kola a elektrokola se dají proti krádeži pojistit
Ačkoli už si někteří zloději umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek nutným základem. Vyjma tradičního zabezpečení se dále nabízí možnost kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v ČR, tak v zahraničí. Výhodou pak je, že nezohledňuje amortizaci. „Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří.
Vlastimil Divoký
Manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny