Rozdíly v cestování napříč generacemi
Praha, 28. srpna 2017 – Přístup k cestování má napříč věkovými skupinami svá specifika. Pro generaci Z (15–24 let) je na dovolené klíčové wifi připojení. Naopak lidé starší 55 let jsou nejméně náročnou skupinou cestovatelů. Rozdíly jsou zejména v období a charakteru dovolené. Odlišný je i přístup k výběru a sjednávání pojištění. Rozdíly ukázal průzkum společnosti NMS pro ERV Evropskou pojišťovnu.
Generace Z (15–24 let)
Nejmladší část dotazovaných uvedla, že nejdůležitějšími parametry dovolené pro ně jsou cena a lokalita. V zahraničí chtějí poznávat nová místa a být aktivní. V případě, že vyráží na krátkou cestu, nejčastěji v zahraničí stráví 3 až 4 noci. Cestu delší než 7 nocí již považují za dlouhou dovolenou. Při výběru spoléhají na individuální nákup s předstihem 1–3 měsíce. S ohledem na cenu vybírají zájezdy i na slevových portálech. Za hlavní dovolenou totiž nechtějí utratit více než 10 000 korun. Generace Z proto nejvíce cestuje po Evropě, přičemž téměř polovina respondentů uvedla, že na dovolenou vyráží autem. I když mají obavy z nemoci nebo úrazu, k pojištění přistupují lehkovážně. Celých 8 % z nich se vůbec nepojišťuje.
Starší milniálové (25–34 let)
Na hlavní dovolenou vyráží alespoň na 9 nocí. Kromě Evropy letos častěji plánují návštěvu Asie. Miléniálové nejčastěji cestují s partnery nebo přáteli. Společně kladou důraz na lokalitu a cestu letadlem. Více než polovina (52 %) si dovolenou zajišťuje individuálně, tedy bez CK. Často využívají skladbu cestovních služeb, kdy si zvlášť koupí letenku a ubytování, které často hledají přes Airbnb nebo couchsurfing. Na dovolené nejvíce ocení možnost platby kartou a snídani. Cestovní pojištění nejčastěji sjednávají online u své oblíbené pojišťovny. Klíčovým parametrem je pro ně rozsah pojištění.
Generace X (35–54 let)
Na dovolenou nejčastěji vyráží za přívětivějším počasím, než je u nás. S tím souvisí i jejich největší obava při dovolené, kterou je právě špatné počasí. Třetina respondentů odpověděla, že dovolenou nakupuje u cestovní kanceláře, přičemž zájezd vybírají na internetu. Současně s nákupem dovolené si sjednávají i cestovní pojištění, za které jsou ochotni připlatit, aby získali kvalitní služby. Největší podíl této generace si dopřeje stravování all-inclusive (30%). Na dovolené nejraději relaxují na pláži, případně navštěvují památky. Do zahraničí vyráží převážně s dětmi nebo s partnerem.
Baby boomers (55 a více let)
I když i tato generace vyráží na dovolenou nejčastěji v létě, můžete se s ní setkat v hojné míře i na podzim. Baby boomers si rádi prodlouží léto pobytem u moře v září i říjnu. Za dlouhou dovolenou, která by měla trvat alespoň 10 nocí, utratí nejčastěji do 20 000 korun. Oproti ostatním generacím neváhají vyrazit do zahraničí sami, zdají se také být nejméně náročnou věkovou skupinou. Nejdůležitější je pro ně klima destinace, do které se chystají. Největším lákadlem je pro ně poznávání místní kultury a památek. Signifikantním znakem je, že polovina z nich zařizuje dovolenou více než 3 měsíce předem. Nejčastěji si zájezd kupují v cestovní kanceláři, kde si současně sjednávají i pojištění. Nejdůležitějším parametrem je pro Baby boomers jednoduchost sjednání, rozsah služeb a kvalitní asistenční služba. Jako největší obavu na dovolené totiž uvádějí hrozbu teroristických útoků. I když nejčastěji bydlí v hotelu, oproti ostatním generacím často volí i penzion. U obou typů ubytování nejvíce ocení snídani.
Příklady rozdílů v chování různých generací při výběru dovolené