Nejčastější COVID situace na dovolené v zahraničí.
Praha, 27. 4. 2021 – V době koronaviru nás při cestování mohou potkat dva základní druhy nepříjemností spojených s COVID-19. Samotné onemocnění koronavirem nebo nařízená karanténa, do které musí člověk nastoupit i v případě, že neonemocní. V různých destinacích se řešení těchto situací a s nimi související náklady značně liší. Proto je nutné dbát na správně nastavené cestovní pojištění, které vzniklé náklady pokryje.
První situací je, když člověku v zahraničí vyjde pozitivní test. U většiny případů, které ERV Evropská řeší, se jedná o mírný průběh nemoci. Klient je tedy izolován v pokoji v oddělené části hotelu nebo ve speciálním COVID hotelu. Taková situace přitom může potkat i klienty, kteří již podstoupili očkování. „Očkování riziko nákazy snižuje, ale nevylučuje. Máme už i klientku, která byla v zahraničí COVID pozitivní, dokonce s těžším průběhem, přestože za sebou měla obě dávky očkovací vakcíny,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Pojišťovna se ale setkává i s tím, že pozitivní testy mívají klienti, kteří nedávno prodělali COVID-19. Přijde se na ně nejčastěji hned po příletu, nebo naopak před odletem v rámci nařízených testů. „V takovém případě vznikají náklady na lékařskou péči, případný pobyt v nemocnici, testy včetně závěrečného negativního, delší ubytování, náhradní letenku zpět domů, někdy i doplnění stravy. V COVID hotelech totiž nemusí být vždy dostatečná,“ říká Vlastimil Divoký. Pojišťovna k této situaci však přistupuje jako ke standardnímu onemocnění, takže veškeré náklady s ním spojené se hradí jako tzv. léčebné výlohy.
Druhou nejčastější situací je, kdy člověk sám není COVID pozitivní, ale musí do karantény, protože je pozitivní někdo z jeho rodiny nebo je vyhlášena preventivní karanténa, například na celý hotel. V takovém případě je také izolován v pokoji v oddělené části hotelu nebo ve speciálním COVID hotelu, nejčastěji spolu s rodinným příslušníkem, kvůli jehož pozitivitě je v karanténě. Do karantény se dostává zpravidla hned po příletu, nebo před odletem v rámci nařízených testů. V tuto chvíli vznikají náklady na delší ubytování, náhradní letenku zpět domů, někdy i doplnění stravy. „Testy se ale v tomto případě z pojištění nehradí. Je třeba mít sjednáno připojištění Extra nebo speciální variantu (většinou v CK), abychom tyto náklady kryli. Platíme do limitu 7,5/7,5 tis. Kč na ubytování/dopravu v Evropě, resp. 15/15 tis. Kč pro svět, spoluúčast je 20 %,“ říká Vlastimil Divoký.
Řešení COVID situací v konkrétních destinacích
EgyptHotely mají vyčleněné patro pro pozitivní osoby a v karanténě zůstává pouze pozitivní pacient, který v ní dle nařízení musí zůstat 7-10 dní. Některé hotely poté umožňují volný pohyb klienta po hotelu. Při negativním PCR testu je možné karanténu opustit dříve.
Zajímavostí pak je, že v Egyptě jsou nově dostupné antigenní testy, ty ale nemají žádnou „váhu“ pro ukončení karantény. Příznivé jsou však ceny za ubytování, které pojišťovna většinou prodlužuje přes původní CK. Řádově se jedná o 50-100 EUR za pokoj na noc. „Pokud se však jedná o případ těžkého průběhu COVID-19, který vyžaduje hospitalizaci na JIP a následné pokračování léčby na standardním pokoji, náklady rapidně rostou až k 1000 EUR za den,“ říká Vlastimil Divoký.
Kanárské ostrovyNa „Kanárech“ je karanténa nejčastěji nařízena jen pro pozitivní osobu, někdy i osoby, které s ní byly ve styku, a to na dobu deseti dní. Hotely mají pro tyto případy vyčleněné pokoje a jejich cena se pohybuje v rozmezí 100-150 EUR/noc. „V létě loňského roku uzavřela španělská vláda dohodu s AXA Spain o tom, že všichni turisti na Kanárských ostrovech mohou získat zdarma pojistku na krytí nákladů spojených s COVID-19. V praxi ale nemocnice upřednostňují komerční cestovní pojištění na COVID, které mají klienti sami sjednáno,“ upozorňuje Divoký.
Spojené arabské emirátyV destinaci zůstává pouze pozitivní klient, ti negativní bývají obvykle propuštěni na let domů. Délka karantény se liší dle jednotlivých Emirátů na 7-10 dní. Při pozitivním testu se pak prodlužuje o dalších pět dní. Některé hotely mají vyčleněné patro pro pozitivní osoby, existují ale také dva vyčleněné karanténní hotely. Převoz do nich může nařídit místní hygiena (DHA). Karanténní hotely nepřijímají aktuálně dle vládního nařízení online booking a vyžadují platbu ihned při check-inu. „V případě potřeby může naše asistence provést úhradu kreditní kartou, pokud s tím hotelový management bude souhlasit“ říká Vlastimil Divoký. „Cena za pobyt v karanténě je zde výrazně vyšší a vychází na 150–200 EUR za osobu na den, pokud se jedná v karanténní hotel. Předpokládaný odhad za hospitalizaci s těžkým průběhem COVID-19 je 800 EUR/den,“ říká Divoký.
MaledivyMaledivy mají pro karantény vyčleněné celé resorty, ve kterých zůstávají pozitivní osoby i ti, se kterými přišly do styku. Délka karantény je pevně stanovena na 14 dní, poté jsou klienti propuštěni bez ohledu na výsledek kontrolního testu. Pozitivní i negativní osoby jsou obvykle ubytovány společně. „Ceny za pobyt v karanténním hotelu se pohybují v rozmezí 100-150 EUR na osobu za den. Předpokládaný odhad ceny za hospitalizaci s těžkým průběhem COVID-19 je 1.200 EUR/den,“ dodává Vlastimil Divoký.