luggage-claims

Už jste někdy zažili to orosené čelo a počínající záchvat paniky, když stojíte poslední u pásu výdeje zavazadel a váš kufr nikde? Chce se vám brečet, nebo křičet na letištního zřízence, který vám první přijde do cesty? Přestože pravděpodobnost ztráty zavazadla je velmi malá, už jeho zpoždění nebo poničení dokáže pocuchat nervy nejednomu z nás. Jak se na takovou situaci připravit vám napoví následující řádky. 

Na úvod je třeba říci, že na všechny případy poničených, zpožděných či zcela ztracených zavazadel je v mezinárodní legislativě pamatováno prostřednictvím tzv. Montrealské úmluvy, která stanoví plnou odpovědnost dopravce za zavazadla, která přijal k přepravě. Zároveň upravuje maximální limity náhrady škody, které je dopravce povinen v případě problému plnit. Na jeden ztracený či poškozený kufr odpovídá tento limit částce cca 1400 EUR (cca 36 500 Kč). A jaké typy nepříjemností máme na mysli?

Poškozené zavazadlo

Začneme tím „menším“ zlem, alespoň z pohledu okamžité potřeby obsahu kufru v místě vaší dovolené. V případě poškození zavazadla ihned po příletu vyhledejte reklamační oddělení nebo pobočku letecké společnosti. Odsud si odnesete reklamační protokol (PIR – Property Irregularity Report), se kterým po návratu zajdete na pražském letišti ke stejné přepážce podruhé. Tady vám dají kontakt na servis, který má smlouvu s danou aerolinkou, a dál už je to na vaší domluvě s ním

Lhůta pro podání reklamace je v případě mezinárodních letů 7 kalendářních dní. Nicméně reklamace podaná okamžitě po příletu zvyšuje pravděpodobnost kladného vyřízení. Pamatujte na to, že na pozdější reklamace už nebude brán zřetel. Ani v situaci, kdy jste účastníkem zájezdu a váš delegát se uprostřed skupinky vašich spolucestujících vzdaluje z dohledu, nepanikařte a neodkládejte reklamaci na pozdější dobu. Ideální je v tomto případě ihned po zjištění problému vyhledat delegáta a řešit situaci s ním.

Pro účely dokazování příčinné souvislosti poničení kufru s manipulací při dopravě je velmi užitečné si kufr před cestou důkladně nafotit. Nepočítejte ale s tím, že můžete po příletu reklamovat každý sebemenší šrám. Pokud jste před letem nenechali kufr na své náklady zabalit do igelitové fólie, pravděpodobnost úspěšné reklamace škrábanců je i přes vaši fotodokumentaci velmi malá. Také pozor na to, že přepravce neručí za škody vzniklé vinou špatného zabalení či vady zavazadla.

Dívka s kufrem

Vykradené zavazadlo

Pokud se po příletu s vaším zavazadlem shledáte, ale zjistíte, že jeho obsah není kompletní, jinými slovy, že bylo vykradeno, postupujte stejně jako v situaci, kdy by bylo poškozeno.

Zpožděné/ztracené zavazadlo

Horší je, pokud se v místě své vysněné dovolené po příletu se svým kufrem neshledáte. Opět, neprodleně kontaktujte (pokud jste účastníky zájezdu, pak nejlépe za pomoci vašeho delegáta) reklamační oddělení nebo pracovníky aerolinek. Přepážka pro reklamaci zavazadel se nachází na každém letišti ještě v celním prostoru a nese název „Lost baggage/luggage“. Zde budete požádáni, abyste své zavazadlo popsali a předložili útržek ze zavazadlového lístku, který jste dostali k palubní letence. Také s Vámi sepíší protokol PIR a poskytnou vám telefonní číslo, na kterém se můžete informovat o průběhu vaší reklamace. Ve většině případů se pracovníci reklamačního oddělení ozvou sami a nalezené resp. zpožděné zavazadlo doručí v nejbližší možné lhůtě na vámi uvedenou adresu.

Za ztrátu zavazadla se většinou považuje situace, kdy vaše zavazadlo nebylo nalezeno do dvou dnů od vašeho příletu. Lhůta pro nahlášení ztraceného zavazadla dopravci je 24 hodin, v případě mezinárodních letů až 7 kalendářních dnů. Většina zavazadel je zpožděných a dostaví se hned s následujícím letem. Ze všech zpožděných zavazadel se 98 % najde a vrátí majiteli. Proč ale nebýt připraveni i na situaci, kdy zrovna vaše zavazadlo postihne osud oněch 2 % a bude tudíž definitivně prohlášeno za ztracené. Je dobré si kvůli případnému vymáhání škody udělat před cestou reálný soupis věcí, které máte zabaleny v kufru a dohledat co nejvíce účtenek od věcí obsažených v kufru, vč. účtenky za kufr samotný.

Pořízení nezbytných věcí

Ať už je vaše zavazadlo zpožděné či ztracené, máte nárok na nákup věcí, bez kterých se neobejdete, jako jsou základní oblečení nebo hygienické potřeby. Určitě si schovejte všechny účtenky, při uplatňování nároku na finanční odškodnění je budete předkládat. Pozor, při nákupu zůstaňte nohama na zemi. To, že budete následně žádat uhrazení takového nákupu po letecké společnosti, neznamená, že si nakupování pořádně užijete. Do limitu 1445 EUR se musíte vejít i s případným odškodněním za kufr a jeho obsah, pokud se k vám už nikdy nedostane. Pokud jste si ale mezitím nakoupili nezbytné věci denní potřeby za 400 EUR, kompenzace za ztracený kufr už nemůže být vyšší než 1045 EUR.

Kdy žádat finanční náhradu

Nárok na finanční náhradu u zpožděného zavazadla můžete požadovat nejdříve po uplynutí 24 hodin, nejpozději 21 dnů od sepsání reklamačního protokolu.
U ztraceného zavazadla můžete náhradu požadovat až v momentě, kdy bylo prohlášeno za definitivně ztracené, tj. nejdříve 21 dní, nejpozději do dvou let od sepsání reklamačního protokolu.

Doklady požadované při reklamaci

Na stránce ČSA se můžete podívat na přehledný soupis situací a dokladů, které od vás v souvislosti s reklamací zavazadla pravděpodobně budou požadovat i jiní letečtí dopravci.

Na závěr ještě zopakujeme/doplníme několik dobrých rad, kterých stojí za to se držet a pravděpodobnost problému se zavazadlem se sníží:

 

  • Odbavte zavazadlo co nejdříve. Pokud dorazíte na letiště na poslední chvíli, šance, že se vaše zavazadlo při přesunu od odbavovací přepážky do letadla ztratí, výrazně roste.
  • Uložte do zavazadla kopii vaší letenky a vaše kontaktní údaje. Štítek s vaší adresou se na kufru může utrhnout, takže je potřeba tyhle klíčové údaje umístit i tam, kde zaručeně vydrží.
  • Přidělejte si na kufr reflexní proužek. Ke ztrátě často dochází tak, že si na výdejním pásu někdo váš kufr splete se svým, protože jsou často podobné. Takže je dobré kufr jakkoliv odlišit od ostatních.
  • Vyhněte se letům s krátkým časem na přestup. Pokud máte mezi příletem a dalším odletem čas menší než jednu hodinu, šance, že se vaše zavazadlo ztratí, opět výrazně roste.
  • Vyfoťte si před odbavením své zavazadlo. Pravda, tenhle tip ztrátě nezabrání, ale i tak to udělejte – když už se kufru nedočkáte, aspoň jim na reklamacích pomůžete s jeho identifikací nebo s prokazováním jeho stavu před letem a po něm.

Nejlepším způsobem, jak se ochránit proti shora uvedeným škodám, a zejména průtahům náhrady škody v rámci reklamačního řízení, je uzavřít si kvalitní cestovní pojištění, jehož součástí je i pojištění zavazadel. Zajistí vám v mnoha případech nepoměrně pružnější vyřízení škodní události. Navíc pro vás někdy může představovat jedinou možnost finanční náhrady, když dojde na dohady mezi vámi a dopravcem. Pracovníci naší pojišťovny vám ochotně pomohou s výběrem toho pravého pojištění s dostatečným limitem a projdou s vámi důležité pasáže pojistných podmínek tak, abyste si byli jisti tím, jak vás a vaše kufry naše pojistka ochrání.

Autor:     LFI/ERV
Zdroj:     vasenaroky.cz, forbes.cz, csa.cz, bagalio.cz, esky.cz